אחרי המשוכות: חוקי התקציב וההסדרים עוברים בכנסת

איתי גדסי No Comments on אחרי המשוכות: חוקי התקציב וההסדרים עוברים בכנסת

חברי הכנסת החלו להצביע על חוקי תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנתיים הקרובות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני הכניסה להצבעות: "התקציב יעבור והממשלה תמלא את כל ארבע שנותיה". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב לנאום ראש הממשלה, ואמר: "התקציב יתפוצץ בפנים של הממשלה כמו שהתפוצצה הרפורמה במערכת המשפט"

צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצהרה באולם ירושלים בכנסת: "מכובדי ראש הממשלה, חברי לממשלה ולקואליציה, אזרחי ישראל. אנו נמצאים ערב אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2023. זו היא בשורה חשובה וטובה לאזרחי ישראל וכלכלת ישראל".

"בתקציב הזה יש בשורות אדירות, בדיור, בתשתיות, בחינוך, בבריאות, ברווחה, בהתיישבות, בחיזוק הזהות היהודית, בביטחון ובביטחון האישי. נתחיל ממלחמת חורמה ביוקר המחיה. בתקופה של סערה עולמית בכלכלה , אנו מעניקים יציבות וודאות למשק ולכלכלה עם תקציב אחראי ומקצועי שמאפשר לנו להילחם ביוקר המחיה ובעליית המחירים של השנים האחרונות ולחולל רפורמות ושינויים שמדינת ישראל זקוקה להם".

"עמדנו בפני לחצים אדירים של בעלי אינטרסים, שביתות חסרות אחריות  וקמפיינים של התקשורת ולא התקפלנו. כך בקרן הארנונה שתביא להורדת מחירי הדיור ולצמצום פערים בין המרכז לפריפריה ובשורה של רפורמות נוספות. אני מודה לראש הממשלה, לשרי הממשלה ולחברי הקואליציה על הגיבוי והתמיכה הגדולה ועל השותפות בהעברת התקציב".

"כפי שהוכחנו בתקציב שאנו לא מתקפלים ולא נכנעים כך גם במשימות הבאות העומדות לפנינו ובראשם פירוק המונופולים בתחום המזון ובתחומים נוספים שהתרגלו במשך שנים רבות לשוק ללא תחרות, לא נתקפל בפני אף טייקון או בעל הון ונשים לנגד עיננו רק את הדאגה לאזרחי ישראל".

השר לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר: "השגנו סיכום תקציבי חסר תקדים לכלל גופי המשרד כמו גם יתאפשר לראשונה להעניק תוספות שכר ייעודיות למשטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. בנוסף, התקנים יאפשרו את הובלת השלב הראשון להקמת המשמר הלאומי לצד חיזוק המשילות והנוכחות המשטרתית. כדי להעצים את המשטרה ואת השב״ס באופן שיהיו יותר אטרקטיבית מבחינת תנאי השכר ובמטרה לגייס כח אדם איכותי, העלנו במסגרת ההסכם בכ- 20%-40% את שכר השוטרים והסוהרים״
~
הישג תקציבי חסר תקדים למשרד לביטחון לאומי: תקציב תוספתי של כ- 9 מיליארד ש"ח, כחלק משמעותי מהתוספת מנותב לתוספות שכר ולמענקים לשוטרים ולסוהרים בשירות בתי הסוהר ולהקמת שלב א' של המשמר הלאומי. זאת לצד תקצוב ייעודי עבור התעצמות של משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר וכבאות והצלה לישראל בנושאי טכנולוגיות, בינוי והצטיידות ושיפור ההיערכות המבצעית של גופים אלה.

עקרונות הסיכום התקציבי לשנים 2023-2024 כוללים את הקמת המשמר הלאומי, תוספות שכר לשוטרים ולסוהרים, גידול תקינה משמעותי, הפחתת רגולציה ושיפור השירות, התייעלות בסוגיות הליבה, שיפור ההיערכות לאירועי חירום וקידום תוכניות בינוי בשב״ס. בנוסף לעליה בתקציב הבסיס. התקציב החד פעמי השנתי הממוצע בשנים 2023-2024 גבוה ב 236% ביחס לממוצע השנתי בין השנים 2017-2022.

במסגרת סיכום תקציבי בין המשרד לביטחון לאומי ומשרד האוצר לשם אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2024: העלאות שכר, תוספת מענקים של 134 מיליון ש״ח בשנים 2023-2025. ההסכם יאפשר מתן תוספות שכר בהיקף של כ-40%-20% בהדרגתיות לשוטרים ולסוהרים המתחילים ולקצונה הזוטרה. ההסכם משמר את מנגנון ש/33 לפיו מוצמד שכר השוטרים והסוהרים לשכר משרתי הקבע בצה"ל.

עוגני ההסכם יאפשרו להעניק לראשונה תוספות שכר ייחודיות וכן מענקים וחוזים מיוחדים במקצועות נבחרים במשטרת ישראל ובשירות בתי הסוהר.

התעצמות: תוספת תקציב להתעצמות המשטרה, שירות בתי הסוהר וכבאות והצלה לישראל – תוספת תקציב לרכש ציוד מבצעי, לוגיסטי וטכנולוגי להגברת המוכנות המבצעית של גופי המשרד לביטחון לאומי המשטרה, שירות בתי הסוהר וכבאות והצלה לישראל.

משטרה:  הקמת המשמר הלאומי וחיזוק משטרת ישראל – תוספת תקציבית שתאפשר גיוס של 3,225 תקנים תוספתיים בשנים 2023-2024 לחיזוק המשטרה ולהקמת המשמר הלאומי (גיוס של 1,825 תקנים חדשים לטובת הקמת שלב א׳ של המשמר הלאומי ו-1,400 תקנים חדשים עבור השיטור הקלאסי).

46 פלוגות מילואים במג״ב – במהלך השנים 2023-2024 יוקמו 18 פלוגות מג״ב מילואים נוספות לרבות, שיהוו חלק מהמשמר הלאומי. פלוגות אלה מצטרפות ל-28 פלוגות המילואים הקיימות.

שירותי בתי הסוהר:  תוספת של 1,200 תקני סוהרים, שנועדה בין השאר לקלוט סוהרים בשירות קבע שיחליפו את הסוהרות-החיילות ששירתו באגפים הביטחוניים בבתי הסוהר. תוספת תקציב משמעותית להצטיידות טכנולוגית בשב״ס.

כבאות והצלה לישראל:  תוספת של 250 תקני לוחמי אש. חידוש מערך הרכבים של כבאות והצלה, חידושים טכנולוגיים מתקדמים, הגדלת יכולות החילוץ וההצלה, והיערכות לשינויי אקלים.

השר לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר: "השגנו סיכום תקציבי חסר תקדים לכלל גופי המשרד כמו גם יתאפשר לראשונה להעניק תוספות שכר ייעודיות למשטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. בנוסף, התקנים יאפשרו את הובלת השלב הראשון להקמת המשמר הלאומי לצד חיזוק המשילות והנוכחות המשטרתית. כדי להעצים את המשטרה ואת השב״ס באופן שיהיו יותר אטרקטיבית מבחינת תנאי השכר ובמטרה לגייס כח אדם איכותי, העלנו במסגרת ההסכם בכ- 20%-40% את שכר השוטרים והסוהרים״

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר הערב: "לפני שתי דקות ראש הממשלה עלה לשידור ואמר שהם הפתיעו עם התקציב. אכן הפתיעו לרעה, לא היה תקציב מופקר כזה בתולדות המדינה. הדברים שנתניהו אמר הם פשוט לא נכונים וזה לא חידוש גדול. אמר שהתקציב הזה מקבל שבחים מסוכנויות הדירוג, הוא לא מקבל שבחים מאף סוכנות דירוג. מודיס כבר הורידו את תחזית הדירוג שלנו, ה OECD הודיעו שהתקציב הזה רע. הממשלה הזאת גרועה לכלכלה.

הוא אמר שזה יוריד את יוקר המחיה ואין שום דבר שקשור ליוקר המחיה בתקציב הזה. אין אף רפורמה שתוריד את יוקר המחיה. הדבר היחידי שיש שם זה 14 מיליארד שקלים שנועדו לחלוקה לכל האנשים שלנו, הם לא הפתיעו הוא נכנע לכל מי שנכנס אליו לחדר.

רק בשביל שתוכלו לראות את המספרים. אנחנו עשינו את הדבר הזה לפני כמה שעות ובינתיים זה השתנה, אז זה היה 13.6 מיליארד שקל, זה 14 מיליארד שקל תקציבים קואליציוניים. כל תקציב ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל הוא 12.6 מיליארד, כל תקציב בתי החולים הציבוריים במדינת ישראל הוא 12.4 מיליארד. תחשבו מה אפשר היה לעשות עם הכסף הזה במקום לדון דור שלם לעוני.

הרי מה שהם עושים אומר שלא רק הילדים של החרדים נידונו לחיי עוני, אלא גם הילדים שלנו יהיו הדור הראשון בתולדות מדינת ישראל שיהיה עני יותר מההורים שלו, כי עוד ועוד אנשים לא יעבדו ולא יקבלו כלים לשוק העבודה, לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית ומחשבים ולא יוכלו לפרנס את עצמם אז מישהו יצטרך לפרנס אותם.

אז אכן צדק נתניהו וזו הפתעה רעה. הוא הזכיר את התקופה שהוא היה שר אוצר. אני רוצה לצטט לכם את מה שהוא אמר כשהוא היה שר האוצר: "הסיבה לפגיעה הקשה ביותר וההכנסה למעגל העוני המתמשך זה מדיניות הקצבאות המפליגות שהוציאה דורות שלמים, כבר לא דור אחד ממעגל העבודה. אתה מפסיק לעבוד, אתה מפסיק להאמין ביכולתו להתפרנס והופך להיות תלוי בהטבות המדינה".

"אני לא יודע אם אני הייתי מתבטא באופן כל כך קיצוני, אבל זה הציטוט של מה שהוא אמר: יש פה תמריץ פשוט של מה שהוביל אותנו להתמוטטות", הוא אמר אז, על העלאת קצבאות הרבה יותר קטנה ממה שאנחנו מדברים עליה היום. התמוטטות כזאת תהיה גם כלכלית וגם חברתית ומה שצריך לעשות זה או להביא משפחה לעולם עם כמה ילדים שהוא רוצה, אבל הוא צריך להבין שיש לו אחריות ראשונית לפרנס אותם, לחנך אותם, לכלכל אותם, לדאוג לעתידם, הוא לא יכול להתנער מאחריות הזאת ולהעביר את רובה או את כולה למדינה". עד כאן הציטוט של נתניהו.

ואז הוא נכנס לחדר וסוחטים אותו אנשים כי הוא חלש יותר מאי פעם, אז הוא נתן להם 14 מיליארד שקל שיהרסו את כלכלת המדינה. התקציב הזה הוא מופקר, הוא אסון לכלכלה הישראלית ולחברה הישראלית. הוא הפרת חוזה עם מדינת ישראל שכולנו וילדינו וילדי ילדינו עוד ישלמו עליו".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ היום במליאת הכנסת אמר: ״אדוני היו"ר, חברי הכנסת, בפתח הדברים, אני מבקש להגיד כאן לאויבינו – מי שחושב שהמחלוקת הפנימית תפגע ביכולת שלנו לפגוע בו – עושה הערכת מצב שגויה. לצד זאת, אני אומר לנתניהו – סדר העדיפויות שלך התבלבל, חצי שנה התעסקת בהפיכה משטרית ומעשיות פוליטיות בגלל גחמותיהם של שר המשפטים ושותפיך הקיצוניים, במקום לבצר את ביטחוננו מול האתגרים הגדולים".

"שנינו יודעים היטב שהדרך לאיראן עוברת בבית הלבן, אך הדלת הזו לא תיפתח אם לא תנהג באחריות. נתניהו – שים הכל בצד ולך לשם, תתמקד בבניית עוצמתנו מול האתגרים האדירים האלו, שדורשים קבינט אחראי ולא קבינט אימה, שיתופי פעולה ומנהיגות. אנחנו נגבה כל פעולה אחראית שכזו.

ב-5.1 פניתי לנתניהו ולחברי הקואליציה להיכנס להידברות בכדי להגיע להסכמות רחבות מול ההפיכה המשטרית. אבל אתם, הקואליציה וראש הממשלה, נהגתם בשיכרון כוח. שלחתם אותי "להציג את עמדתי בוועדה", ואמרתם ש"זה מה שהעם בחר". ואכן היינו בוועדות אבל המציאות התנפצה לכם בפנים, העם הוכיח שהקול שלו לא נגמר בקלפי, ושהוא ישמיע אותו כשייגעו בציפור נפשו.

המציאות התנפצה לכם בפנים אז – ותרשמו את היום, 23.5, אני אומר לכם, שהיא תתפוצץ לכם בפנים שוב – ברחובות ואני מאמין שהיא תתפוצץ גם בבחירות. יוקר המחיה עולה, ואתם לא מביאים רפורמה אחת רצינית שתטפל בו. אנשים עומדים בפקקים – ואתם לא מביאים שום בשורה בתשתיות הלאומיות. אנשים נרצחים ברחובות במספרים אדירים ופוחדים לצאת בלילות – ואתם עסוקים בדיבורים על תקציבים ותקנים שאין להם אחיזה במציאות.

אתם פוגעים בחרדים ולא מאפשרים להם הזדמנות שווה בשוק התעסוקה, ומקימים עליהם את הציבור כולו. ושוב, אתם שועטים קדימה, מבטלים את גורמי המקצוע – ממנסחים במספרים במקום לנצח במספרים. פייק ניוז אפשר להפיץ בטיקטוק. לא במבחן המציאות.

השבוע פרסמו 250 כלכלנים בכירים מכתב, שבו כתב: “העברות הכספים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים צפויות להביא לפגיעה משמעותית וארוכת טווח בכלכלת ישראל ובעתידה כמדינה משגשגת”. הכלכלנית הראשית אומרת שנוצר בור, ואתם נכנסים אליו ומעמיקים אותו כדי לחלק עוד תעודות ביטוח לשימור השלטון. מי שעוצם עיניים, לא מרחיק את הסכנה. הוא פשוט לא רואה אותה מתקרבת, עד שהיא הופכת למוחשית ומסוכנת, ואז כבר קשה להתגונן.

יצחק רבין ז"ל, אמר למפקדי צה"ל בשנת 1992, אלה מכם שהיו בצבא ושמעו את זה: "לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם פרטי ושם משפחה – זהו צירוף שתי המילים "יהיה בסדר"… מאחורי שתי המילים האלה חבוי בדרך-כלל כל מה שלא "בסדר": יהירות ותחושת ביטחון עצמי מופרז, כוח ושררה, שאין להם מקום…ואנחנו כבר למדנו בדרך הקשה והכואבת ש"יהיה בסדר" – פירושו שהרבה מאוד לא "בסדר". מה שקורה פה הוא הרבה יותר מ"מאוד לא בסדר" – התקציב הזה הוא סכנה ברורה ומוחשית לחברה ולכלכלה, ובהמשך – לביטחון. אין בו ולו שמץ של הוגנות לאומית – רק ראיה סקטוריאלית. אתם הופכים את הכלכלה הישראלית לבת ערובה של צרכים קואליציוניים. אל תגידו שעל זה הלכתם לבחירות. אל תספרו ש"יהיה בסדר". ה"יהיה בסדר" הזה לא יהיה בסדר. זה יתפוצץ לכולנו בפנים. וכשהכלכלה תקרוס, כשהעם יכרע תחת הנטל, וכשהזעקה הציבורית תהיה כל כך חזקה, עלול להיות מאוחר.

נתניהו, כשהתאים לך לא להעביר תקציב – לא העברת תקציב. וכשמתאים לך פוליטית ואישית להעביר תקציב – אתה מעביר. אני קובע שהתקציב הזה הוא איום ישיר על הכלכלה והחברה הישראלית. האחריות עליך, אם לא תעצור, כולנו נשלם. ואת החשבון, החברה הישראלית – תגיש לך״.



0 תגובות